V Rakousku od šestnácti

03. prosince 2008 - Marek Buchta
03 Pro

28. září proběhly v Rakousku předčasné parlamentní volby. Jedním z diskutovaných témat bylo i rozšíření volebního práva na mladé lidi ve věku od šestnácti let, poprvé v Evropě v celostátních volbách. Jaké kampaně tedy strany použily k získání těchto voličů? A komu vůbec prospěla tato změna?

Koho volí teenageři
Předem je potřeba konstatovat, že vliv tohoto rozšíření není zásadní – konkrétně v Rakousku se jednalo o zhruba 200 000 nových voličů, spolu s devatenáctiletými a dvacetiletými celkem 400 000 prvovoličů. Zálusk na jejich hlasy si před volbami dělal kdekdo. Do role favorita se pasoval od samého začátku šéf FPÖ Heinz-Christian Strache, nicméně předvolební průzkumy dávaly překvapivě dobré šance i Werneru Faymannovi z SPÖ. Velké naděje si pochopitelně dělali Zelení, za lídra mladých se sebevědomě prohlašoval i Jörg Haider. Méně šancí měl pouze Wilhelm Molterer (ÖVP).
   Výsledky prvovoličů, které zjistila výzkumná společnost GfK, stejně překvapily: FPÖ volilo 44 % z nich! Wilhelm Molterer byl asi velmi potěšen – jeho stranu volilo 25 % prvovoličů. Více určitě čekali Zelení (13 %) a zejména SPÖ (10 %) a Haiderova BZÖ (3 %). Dvě nejdůležitější zjištění – rakouští prvovoliči jsou výrazně napravo a mladší H.-C. Strache bez problémů sebral tyto voliče Haiderovi.

Marketing pro mladé
Všechny strany pochopily nutnost odlišného marketingu pro tuto cílovou skupinu. A tak se pořádaly party, vytahovali se ti nejmladší z kandidátky, aktivizovaly přidružené mládežnické organizace a budovaly co nejvíce „free“ internetové projekty. Ke slovu přišly YouTube, Facebook, blogy, videa, stahování MP3. V rámci možností se zapojil i stát se svou informační kampaní „Wählen mit 16 – das erste mal“ (obr. 1).

FPÖ a Heinz-Christian Strache
Strache si nejen udržuje mladistvý vzhled, ale strefil se bezesporu nejlépe i do témat, která rakouská mládež označila ve výzkumech jako nejvíce relevantní: zastavení přílivu cizinců, stop zneužívání azylu, domácí bezpečnost. Ani v kampani však nenechal nic náhodě. Nabídl ke stažení rap VIVA HC s upoutávkou v duchu Che Guevary nebo rozsáhlou kontaktní kampaň. Ukázky kampaně H.-C. Stracheho si prohlédněte na obrázcích 2 a 3.

ÖVP a SPÖ – mládežnické organizace
Mladí lidovci se sdružují v organizaci s názvem Junge ÖVP – JVP. Chlubí se hodnocením rakouských reklamních expertů, kteří vyhodnotili jejich kampaň jako nejlepší, a potěšil je jistě i výsledek. Jejich nekonfliktní kampaň „no bubbles, no troubles“ jim poskytla ideologickou platformu, ale i řadu příležitostí pro kreativní vyžití (obr. 4). Svoje výhrady k „rudým“ sdružili na internetové stránce www.­rot­still­stand.at.
   Socialistická mládež se sdružuje do SJÖ. Po vzoru svých starších kolegů v evropském měřítku vyrazili s bojovně laděnou kampaní. Tentokrát proti rasismu, nacionalismu a proti zeleným, černým (ÖVP), modrým (FPÖ) i oranžovým (BZÖ). Jejich pozice vyjádřili na stránce www.gegenrechts.at  (obr. 5).


Obr. 1: Státní informační kampaň „Wählen mit 16“
Obr. 1: Státní informační kampaň „Wählen mit 16“

Obr. 2: „Kontaktní“ kampaň H.-C. Stracheho
Obr. 2: „Kontaktní“ kampaň H.-C. Stracheho

Obr. 3: Rap VIVA HC ke stažení
Obr. 3: Rap VIVA HC ke stažení

Obr. 4: „Bubliny“ JVP
Obr. 4: "Bubliny" JVP

Obr. 5: Webová stránka SJÖ www.gegenrechts.at
Obr. 5: Webová stránka SJÖ www.gegenrechts.at